Instagramista on tullut tärkeä osa yritysten sosiaalista läsnäoloa. Oikein rakennettu profiili voi ajaa lisää tuottavaa liikennettä nettisivuille, kasvattaa konversiota sekä rakentaa sitoutuneen asiakaskunnan.
Tässä artikkelissa kerromme 12 tapaa saada lisää oikeita seuraajia Instagramissa.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
Jos Instagramin läsnäolosi ei ole yhtä terävä kuin haluaisit sen olevan, on nyt aika teroittaa kynnet ja opetella oikea strategia seuraajien saamiseksi.
Mitä laajemmaksi yleisösi kasvaa, sen enemmän sinulla on mahdollisuuksia sitoutua yleisösi kanssa ja tarjota heille uniikkeja kokemuksia.
Joskus yritykset valitsevat ”helpon ja nopean” polun seuraajien saamiseksi ostamalla tykkäyksiä tai seuraajia. Tämä ei kuitenkaan ole sen arvoista koska Instagramin algoritmi päivittyy viikoittain, poistaen tykkäävät ja seuraavat bottitilit.
Muutenkaan, seuraavien käyttäjien määrä ei itsessään merkitse mitään, jos se ei koostu aktiivisista, oikeista käyttäjistä, jotka vierailevat nettisivuillasi ja jotka ostavat tuotteitasi sekä suosittelevat niitä ystävilleen.
Aloita rakentamalla läsnäolosi alusta asti oikein seuraamalla alla olevia vinkkejä.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
Miten lisää seuraajia Instagramissa? 12 tapaa saada lisää oikeita seuraajia Instagramissa
- Optimoi Instagram tilisi
- Säilytä yhtenäinen päivitysaikataulu
- Markkinoi Instagram profiiliasi kaikkialla
- Päivitä sisältöä, josta yleisösi tykkää
- Etsi hashtagit, jotka toimivat
- Selkeytä profiilisi, jotta se ymmärretään
- Puhu isosta mahdollisuudesta
- Riko harhaluuloja ja väärinkäsityksiä
- Ohjaa liikenne muiltakin sivuilta tilillesi
- Käytä maksettua mainontaa
- Seuraa trendejä
- Tee Reelssejä
1. Optimoi Instagram tilisi

Ennen seuraajien saamisen murehtimista, tulisi sinun tehdä yksi tärkeimmistä asioista eli optimoida Instagram tilisi. Ajattele yrityksesi Bion olevan käyttäjäsi ”kotisivu”.
Miten vierailijat voisivat tietää, että kyseessä on brändisi oikea käyttäjätili ilman Bioa, selkeää käyttäjänimeä tai profiilikuvaa? Tämä saattaa kuulostaa itsestäänselvyydeltä mutta Instagramin profiilisi Bio ja kuva helpottavat luomaan perustan brändisi identiteetille. Linkki sivuillesi Biossa on yksi tärkeä osa asiakkaiden ohjaamisessa sivuillesi.
Auditoi oma Instagram tilisi lukemalla blogikirjiotuksemme aiheesta
Jos et ole varma, mihin ohjata liikenne, kokeile yksilöityjä tuotesivuja (laskeutumissivu), jotka liittyvät tiettyihin avainsanoihin, hashtageihin tai kampanjoihin Instagram-tililläsi. Linkittäminen kotisivullesi on myös vaihtoehto mutta miksi et antaisi käyttäjille yksinkertaisen reitin siirtyessäsi Biosta sivustolle ilman ylimääräisiä osioita?
Pidä käyttäjänimesi mahdollisimman hakuystävällisenä, mikä tarkoittaa yleensä pysymistä lähellä todellista tuotenimeäsi. Jos yrityksesi nimi on pidempi, lyhennä se sellaiseen, jonka yleisösi tunnistaa. Älä lisää numeroita tai erikoismerkkejä käyttäjätunnukseesi, ja pidä se mahdollisuuksien mukaan samana, jota käytät muissa sosiaalisen median kanavissa.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
2. Säilytä yhtenäinen päivitysaikataulu.

Pahin asia, jonka voit tehdä yrittäessäsi saada seuraajia Instagramiin, on päivittää sisältöä satunnaisessa, sattumanvaraisessa aikataulussa. Jos saat käyttäjät seuraamaan sinua, et halua heidän unohtavan sinua myöhemmin.
Tämän torjumiseksi päivitä säännöllisesti ja samassa aikataulussa. Tyypillisesti brändit eivät päivitä useammin kuin muutaman kerran päivässä, mutta päivitätpä kuinka useasti tahansa, yritä pitää se yhtenäisenä. Noin 200 miljoonaa Instagram-käyttäjää kirjautuu sisään päivittäin, joten jos haluat levittää verkkoasi vieläkin laajemmaksi, yritä julkaista muutaman kerran päivässä.
Yritä päivittää silloin kun yleisösi on paikalla. Tämän tiedon saat helpoiten omasta Instagram profiilistasi.
Aikataulun noudattaminen auttaa sinua rakentamaan yhdenmukaisen kokemuksen seuraajillesi ja pitämään heidät sitoutuneina. Mutta jos murehdit, kuinka aiot säilyttää aikataulun omien kiireidesi ohella, niin tähän löytyy eri palveluita, joita voit käyttää. Palvelut ovat tosin maksullisia ilmaisen kokeilujakson jälkeen.
Tällaisia sivustoja ovat esimerkiksi SocialPilot ja Ingramer.
Vaikka Instagram-algoritmi on muuttunut näyttääkseen käyttäjille enemmän heille sopivaa sisältöä, oikeaan aikaan päivittäminen voi edelleen lisätä päivityksiesi näkyvyyttä passiivisillekin seuraajille.
Aina on järkevää rakentaa sisältöä etukäteen, ja Instagram-ajoitustyökaluilla voit tavoittaa yleisösi tehokkaammin ja ylläpitää yhtenäistä sisältövirtaa samanaikaisesti.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
3. Markkinoi Instagram profiiliasi kaikkialla

Kuinka ihmiset löytävät tilisi, jos et mainosta Instagramiasi? Varmista, että Instagram-tilisi on yhdistetty kotisivusi ja muiden sosiaalisen kanavien kanssa.
Näkyvyyden ja tietoisuuden luominen on yksi parhaista tavoista kasvattaa yleisöä. Jos haluat todella saada lisää Instagram-seuraajia, kerro ihmisille mistä teidät löytää. Voit lisätä sosiaalisen median painikkeita verkkosivustoosi ja blogiisi auttaaksesi edistämään ihmisten seuraamista sinua kaikissa kanavissasi.
Meidän Instagram tilin löydät tästä
Muista myös mainostaa sosiaalisen median tiliäsi. Maksettu mainonta on nykypäivän orgaaninen kasvu. Instagramissa ja Facebookissa mainostaminen on halpaa ja voit kohdistaa mainontasi oikealle asiakasryhmälle.
Varmista kuitenkin, ettet pyydä vain ihmisiä seuraamaan. Sen sijaan sinun tulisi yrittää mainostaa ainutlaatuista sisältöä Instagramissa, jotta käyttäjillä on syy seurata sinua siellä. Instagramissa on monta mahdollista työkalua (kuvat, tarinat, IGTV, oppaat, reelssit), joiden avulla voit rakentaa erinomaista sisältöä.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
4. Päivitä sisältöä, josta yleisösi tykkää

Vaikka tämä on helpommin sanottu kuin tehty, on tärkeää oppia, mitä sisältöä seuraajat haluavat nähdä. Huomaat nopeasti, että osa sisällöstä toimii paremmin kuin toiset. Siksi testaus on niin tärkeää.
Olipa kyse filttereistä, kuvateksteistä, sisältötyypeistä tai julkaisuajoista, pienimmätkin yksityiskohdat voivat tehdä ison eron. Käytä Instagramin uusia työkaluja ja hyödynnä uusia Instagram-trendejä, jotta tiedät julkaisevasi suosittua sisältöä.
Jos haluat viedä Instagram analysoinnin askeleen pidemmälle, voit sijoittaa Instagram-analyysityökaluihin. Tämä helpottaa Instagram-sisällön seuraamista, vertailua ja analysointia tililläsi.
Tällaisia palveluntarjoajia ovat esimerkiksi Sprout Social ja Iconosquare.
Voit kehittää sisältöstrategiaasi analysoimalla erilaisia suodattimia, kuvatekstejä ja muuta nähdäksesi, mikä toimii parhaiten yleisösi kanssa. Jos et ole varma mistä aloittaa, kokeile analysoida kilpailijasi.
Sinun ei tulisi kopioida kilpailijoita suoraan, mutta on järkevää tehdä muistiinpanoja heidän sisällöstään, joka kerää tykkäyksiä ja kommentteja. Pieni kilpailututkimus voi viedä pitkälle. Voit käyttää Instagram-kilpailijaraportteja saadaksesi kuvan siitä, mikä toimii muiden tuotemerkkien kanssa toimialallasi.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
5. Etsi hashtagit, jotka toimivat

Yksi todistetuimmista tavoista saada seuraajia Instagramiin on hashtagit. Vuosien ajan hashtagit ovat olleet keskeinen työkalu profiilien löytämisessä ja antaneet käyttäjille mahdollisuuden laajentaa sosiaalista ulottuvuutta. Markkinoijana haluat rakentaa yhteisösi hankkimalla seuraajia ja hashtagit tarjoavat juuri sen.
Ensinnäkin, etsi hashtagit, jotka eivät ole liian käytettyjä. Esimerkiksi hashtagilla #helsinki on yli 6,9 miljoonaa valokuvaa. Oman sisällön kasvattaminen näin suositulla hashtagilla ei ole helppoa.
Sinun on löydettävä hashtagit, joita kohdeyleisösi seuraa todennäköisemmin. Jos saat sisältösi heidän feediinsä, he seuraavat sinua todennäköisemmin. Ainutlaatuiset, tuotemerkillä varustetut hashtagit ovat yksi tapa kasvattaa näkyvyyttä sitomalla hashtagi brändiisi.
Ymmärtäminen hashtagiesi suorituskyvystä Instagramissa on myös yhtä tärkeää niiden käytölle. Voit analysoida hashtagien käyttöastetta ja toimivuutta aiemmin mainituilla analysointityökaluilla.
6. Selkeytä profiilisi, jotta se ymmärretään
Yksi tärkeimmistä tehtävistä Instagram tilisi suhteen on sen selkeyttäminen. Jos vierailijat eivät ymmärrä mitä teet niin he eivät tule seuraamaan sinua. Yritä siis (ainakin aluksi) tavoittaa vaan pieni kohderyhmä ja vastata heidän yhteen tarpeeseen selkeästi.
7. Puhu isosta mahdollisuudesta
Mikä on se yksi iso mahdollisuus, jota haluat tarjota potentiaalisille asiakkaillesi? Mikä on se yksi ongelma, jonka ratkaisemalla ihmisten elämä muuttuu paremmaksi? Puhu tästä mahdollisuudesta tarinoissasi, kuvissasi, profiilisi biossa, highlighteissa ja reelsseissäsi.
8. Riko harhaluuloja ja väärinkäsityksiä
Mitkä ovat ihmisten harhaluuloja tai väärinkäsityksiä alastasi tai mahdollisuudestasi? Kaappaa ihmisten huomio puhumalla näistä asioista ja rikkomalla ihmisten vääriä luuloja ja käsityksiä. Vastaa kysymyksiin, joita ihmiset jo miettivät mutta joihin he eivät vielä tiedä vastausta.
9. Ohjaa liikenne muiltakin sivuilta tilillesi
Hyödynnä muiden alustojen seuraajakuntaasi pyytämällä heitä seuraamaan sinua Instagramissa. Tätä voi tehdä esimerkiksi Linkedinissä lähettämällä kontakteillesi yksityisviesti ja kysymällä heiltä, seuraavatko he jo sinua Instagramissa
10. Käytä maksettua mainontaa
Maksetun mainonnan avulla on mahdollisuus tavoittaa iso määrä oikean kohderyhmän yleisöä. Tätä kannattaa hyödyntää myös Instagramin seuraajien hankkimisessa.
11. Seuraa trendejä
Seuraa trendaavia musiikkeja ja hyödynnä näitä sisällössäsi. Seuraa myös muita trendejä sisältötyypeistä ja hyödynnä niitä omassa tekemisessä.
12. Tee Reelssejä
Opettele tekemään Reelssejä vaikka se voi tuntuakin hankalalta. Etsi helpoiten tehtävä Reels ja tee se jo tänään. Kukaan ei ole ammattilainen syntyessään. Reelssien tekeminen tulee olemaan helpompaa mitä enemmän teet niitä, joten kannattaa aloittaa jo tänään.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä