Kuuluisassa vuonna 2013 julkaistussa elokuvassaan, Martin Scorsese esittää todelliseen henkilöön pohjautuvan tarinan Wall Streetiltä. Elokuva pohjautuu amerikkalaismieheen nimeltä Jordan Belfort, joka tunnetaan myös nimellä ”Wolf of Wall Street”.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
Lukemalla tämän artikkelin opit miten Jordan Belfort neuvoo ihmisiä myymään, niin että säästät aikaasi ja löydät ne asiakkaat, jotka oikeasti tarvitsevat tuotteesi.
Myy tämä kynä?
Elokuvassa esitetty ”Myy tämä kynä” -harjoitus on pinttynyt ihmisten mieleen ja tähän kysymykseen törmää vielä tänäkin päivänä myyntikoulutuksissa. Miten sinä vastaisit tähän tehtävään?
Aloittaisitko kertomalla, kuinka hyvä kynä on? Kuinka kauan se kestää tai mitkä ominaisuudet ovat parempia kuin kilpailijalla? Ehkä kertoisit hyvästä alennuksestanne tai kampanjasta? Osta 100 kynää ja saat 10% alennusta? Tai ehkä pyytäisit asiakasta kirjoittamaan nimensä nenäliinaan, kuten elokuvassa?
Vaikka puhummekin kynien myymisestä, joita digitalisaation myötä käytetään vähemmän kuin aiemmin, samat myyntitekniikat soveltuvat lähes kaikkeen myyntiin. Joten, myytpä kyniä, lehtiä, autoja tai mitä tahansa muuta, kannattaa jatkaa lukemista.
Haluatko saada enemmän seuraajia Instagramissa ja Linkedinissä? Katso Wantabrandin huippusuosittu MASTERCLASS koulutuspaketti klikkaamalla tästä. Ole kuitenkin nopea koska supertarjous loppuu pian!!
Hanhien pakkosyöttö?
Ensimmäinen virhe, jonka myyjät usein tekevät on pakkomyynti. Tämä muistuttaa hanhien pakkosyöttöä, jossa myyjä pitää kiinni asiakkaastaan ja pakonomaisesti syöttää informaatiota asiakkaalle, jota hän ei edes tiedä tarvitsevansa.
Tällaiseen myyntitekniikkaan törmää usein puhelinmyynnissä, jossa paperilta luettu myyntispiikki sisältää neljä minuuttia tuotteen ylistystä kampanjoineen ja alennuksineen. Asiakkaalle ei edes anneta mahdollisuutta esittää kysymyksiä ja ainoa kysymys, jonka myyjä esittää on ”laitetaanko tulemaan?” ja ”Saisinko henkilötunnuksen?”
Puhelinmyynnillä on erittäin alhainen onnistumisprosentti ja tämä johtuu osittain jo pelkästään puhelinmyynnin huonolla maineella ja ihmisten suhtautumisella sitä kohtaan, mutta myyntitapa on varmasti yksi osa huonoon menestykseen.
Kysymyksiä, kysymyksiä, kysymyksiä
Jordan Belfort neuvoo myyjiä kysymään kysymyksiä ja antamaan asiakkaalle mahdollisuus puhua. Hän kannustaa ensimmäiseksi selvittämään, onko tavoitettu henkilö todella potentiaalinen asiakas? Jos vastaus tähän on muuta kuin kyllä, on paras ratkaisu siirtyä seuraavaan henkilöön.
Se, että asiakas ei osta tuotettasi on täysin hyväksyttävää. Myyntiajan käyttäminen henkilöihin, jotka eivät edes tarvitse tuotettasi on typerää. Ensimmäinen tehtäväsi on selvittää onko kyseinen henkilö edes potentiaalinen asiakas. Mitkä ovat hänen tarpeensa? Mistä hän tykkää? Voit aloittaa käyttämällä seuraavia kysymyksiä soveltaen niitä omaan tuotteeseesi:
- Kuinka kauan olet etsinyt kyniä?
- Minkälaisia kyniä yleensä käytät?
- Minkä hintaisia kyniä olet käyttänyt?
- Millaisia kynämääriä olet yleensä ostanut?
Selvitä mitä asiakas tarvitsee ja jos se on jotain mitä myyt, jatka eteenpäin. Jos asiakkaan tarpeet eivät vastaa tarpeitasi, siirry seuraavaan. Mikäli toimit rajatulla markkina-alueella, jossa asiakasmäärät ovat pieniä, tilanne ei ole näin yksiselitteinen. Tässä tilanteessa joudut käyttämään enemmän myyntiaikaa asiakkaiden kanssa kommunikointiin, vaikka he eivät aluksi vaikuttaisikaan potentiaalisilta asiakkailta. Muista kuitenkin panostaa heidän tarpeidensa selvittämiseen enemmän kuin oman tuotteen tai palvelun pakkomyyntiin.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
Seuraamalla artikkeleitamme opit miten ihmisen psykologiaa voi hyödyntää omassa myynnissä ja markkinoinnissa. Opit luomaan selkeää viestintää, jotka kiinnostavat. Opit muuttamaan yrityksesi brändiä ja markkinointia, niin että ihmiset ostavat. Hyödyntämällä myyntipsykologiaa ja markkinointipsykologiaa voit tehostaa yrityksesi toimintaa merkittävästi. Lukemalla blogejamme löydät vastauksen myös näihin kysymyksiin: miten lisää myyntiä? Miten myydä enemmän? Miten kasvattaa myyntiä? miten markkinoida kustannustehokkaasti? Miten viestiä selkeästi? Mikä on markkinoinnin vuosikello? Mitä myyntipäällikkö tekee? Mitä myyntiedustaja tekee? Mitä myyntijohtaja tekee? Mitä myynti on? Mitä myyntikate tarkoittaa? Miten myyntihinta lasketaan? miten mainonta ja markkinointi toimii? Miten mainonta sosiaalisessa mediasssa toimii? Miten mainostaa sosiaalisessa mediassa? Mitä mainonta on? Mitä facebook mainonta maksaa? Mitä adwords mainonta on? Mitä on natiivimainonta? Mitä yrittäjyys vaatii? Mitä yrittäjyys on? Mitä yrittäjät tekee? Miten yrittäjäksi? Miten yrittäjä eroaa palkansaajasta? Miten yrittäjäksi ryhtyminen muuttaa elämää? Miten myyntikate lasketaan?