Asiakkaan kanssa tai yrityksen sisällä järjestettävän tapaamisen onnistumiseen liittyy monta tekijää kuten ketkä osallistuvat itse tapaamiseen ja missä se järjestetään. Muita tärkeitä tekijöitä ovat tarjoilu ja osallistujien asenne, tapaamisen pituus ja materiaalit.
Tapaamiseen ja asiakaskontaktointiin liittyy kuitenkin yksi tekijä, jota myyjät eivät usein tule ajatelleeksi. Lukemalla tämän artikkelin opit miksi asiakastapaamista ja asiakaskontaktointia ajatellen olisi tärkeä ymmärtää myös ajankohdan vaikutus.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
Lue myös: Työnantaja! Syötä työntekijöillesi proteiinia ja teet heistä tehokkaampi
Milloin kannattaa järjestää tapaaminen?
Maanantaiaamu voi tuntua hyvältä ajatukselta järjestää tapaaminen mutta se on kaukana ideaalista.
Kuinka monesti olet järjestänyt aamutapaamisen heti viikon alkuun? Ovatko ne olleet onnistuneita? Useiden kyselyjen mukaan sekä asiakkaat että työntekijät pitävät maanantain aamupalaveria huonona vaihtoehtona. Tuona ajankohtana ihmiset ovat täynnä energiaa ja haluavat usein päästä käsiksi sähköposteihin, hoitamattomiin asioihin ja tehtäviin, jotka ovat tulleet mieleen viikonlopun aikana.
Suomalaistyyliset palaverit voivat joskus olla hidastempoisia ja väsyttäviä, joten jos esitystyylisi on hidas tai esitysmateriaalisi raskas, maanantaiaamu ei ole paras vaihtoehto tapaamiselle. Toisaalta, jos kokoustyylisi on nopeatempoinen ja osallistava, maanantaiaamu voi olla hyvä vaihtoehto lyhyelle tapaamiselle.
Verkkotapaamisiin erikoistuneen yrityksen YouCanBookMe tekemän tutkimuksen mukaan, Tiistai klo 14:30 olisi paras yksittäinen ajankohta tapaamisen järjestämiseen. Yrityksen tekemä tutkimus osoittaa myös tiistain, keskiviikon ja torstain olevan parempia vaihtoehtoja maanantaihin ja perjantaihin verrattuna. Lounaan jälkeinen aika on myös osoittautunut tehokkaammaksi aamun tai iltapäivän tapaamisiin verrattuna.
Haluatko oppia digimarkkinoimaan? Rekisteröidy Wantabrandin Digimarkkinointi Masterclass- koulutukselle täältä
Milloin asiakas on alttiimpi houkutuksille tieteen mukaan?
Yhdysvaltojen Chicagossa vuonna 2010 tehdyn tutkimuksen mukaan, jossa tutkittiin oikeusistuimen tuomareiden tuomioita kellonajan suhteessa, huomattiin oikeudenkäynnin ajankohdalla olevan suuri vaikutus tuomioiden sisältöön. Aamuiset sekä lounaan jälkeiset oikeudenkäynnit johtivat todennäköisemmin tuomioihin verrattuna lounaan edeltäviin sekä tuomarin työpäivän viimeisiin oikeudenkäynteihin verrattuna.
Tutkimuksessa todettiin yhdeksi syyksi Tuomareiden ruokailu, joka vaikutti merkittävästi heidän ajatteluunsa, intuitioon, myötätuntoon ja joustavuuteen tuomittujen osalta. Aamupalan sekä lounaan jälkeisenä ajankohtana Tuomarit ovat täynnä energiaa ja heidän verensokerinsa ovat hyvällä tasolla. Ajan kuluessa Tuomareiden energiataso sekä verensokeri laskee, jolloin heidän keskittymisensä heikkenee ja he ovat alttiimpia vaikuttamiselle, manipuloinnille ja intuitiiviselle päätöksenteolle.
Haluatko oppia rakentamaan oman automaattisen myyntifunnelin, joka voi moninkertaistaa asiakasmääräsi ja myyntisi? Klikkaa tästä ja katso lisää tietoa valmennuksesta mutta ole nopea koska valmennuksella enää vain 2 vapaata paikkaa jäljellä!!
Tästä samasta syystä, Suomalaisessa supermarketissa tulet kauppaan astuessasi näkemään ensimmäisenä tuotteita, jotka ostaisit kuitenkin kuten vihannekset ja hedelmät. Pitkän kaupassa kävelyn jälkeen kassalle saapuessasi näet tuotteita, joita et välttämättä haluaisi ostaa kuten suklaapatukat. Tämä on klassinen esimerkki tuotteiden asettelusta, jossa kauppa yrittää saada sinut mahdollisimman väsyneenä houkuttelevien mutta epäterveellisten tuotteiden ääreen. Mikäli olet väsynyt työpäivän jälkeen ja energiatasosi sekä verensokerisi on alhaalla, tulet todennäköisemmin olemaan alttiimpi houkutuksille ja suklaapatukka päätyy ostoskoriisi.
Mikäli haluat asiakkaasi olevan mahdollisimman altis houkutuksille, kannattaa kontaktointi ja tapaaminen järjestää ajankohtina, jolloin hänen energiataso ja verensokeri on alhaisella tasolla. Tänä ajankohtana voit todennäköisemmin saada häneltä päätöksen, jota hän ei muutoin olisi valmis tekemään.
Luettuasi tämän artikkelin tiedät milloin kannattaa järjestää asiakastapaaminen, mikäli haluat todennäköisimmin onnistua tavoitteessasi.
Haluaisitko kirjoittaa meille blogeja ja luoda nimeä itsellesi? Ota meihin yhteyttä alla olevan linkin kautta!
Muista käydä seuraamassa meitä näissä kanavissa!
https://www.instagram.com/wantabrand
https://www.facebook.com/wantabrand
https://www.linkedin.fi/company/wantabrand
Lukemalla blogejamme löydät vastauksen myös näihin kysymyksiin: miten lisää myyntiä? Miten myydä enemmän? Miten kasvattaa myyntiä? miten markkinoida kustannustehokkaasti? Miten viestiä selkeästi? Miten kasvaa Instagramissa? Miten kasvaa Facebookissa? Miten lisää seuraajia Instagramissa? Miten lisää seuraajia Facebookissa? Milloin kannattaa järjestää asiakastapaaminen? Milloin kannattaa järjestää kokous?